Co je glykemický index ?

Co je glykemický index jsem sama netušila, až když jsem si koupila výbornou knížku Glukózová revoluce od kolektivu australských odborníků. Tito vědci vydali jako první knihu o glykemickém indexu a sérii dalších knih. Jak bylo stanoveno, co je glykemický index? Tento pojem zavedl až kanadský výživový profesor Jenkins. V osmdesátých letech vědci zjistili, že různé sacharidové potraviny odlišně ovlivňují obsah cukru v krvi - glukózy. Prováděli výzkumy u sportovců, u diabetiků, u lidí bojujících s nadváhou a s metabolickým syndromem. Na dobrovolnících testovali různé potraviny s daným množstvím cukrů a v časových intervalech pak měřili obsah cukru v krvi těchto dobrovolníků. Určitá potravina se testovala opakovaně a hladina cukrů se zjišťovala vždy u 7 až 10 osob. Jako kontrolní srovnávací potravina byla brána čistá glukóza – jednoduchý tzv. hroznový cukr.Od té doby se glykemický index stal pomocníkem pro určení rychlosti vstřebávání sacharidových potravin do krve.

Glykemický index - graf

Glykemický index – GI ukazuje na rychlost vzestupu krevního cukru a podle toho na kvalitu sacharidů v potravinách. Kdo chce bojovat s civilizačními nemocemi, jako je cukrovka nebo obezita, měl by pojem co je glykemický index znát a využívat jeho hodnoty u potravin. V moderní dietologii se začal GI využívat v redukční a diabetické dietě, jeho využití je spojeno i ve zdravé výživě. Glykemický index se týká nás všech!

Bylo například zjištěno, že nadváha je spojena s poruchou energetické bilance organismu. Příčinou této poruchy mohou být dědičné sklony, špatné stravovací návyky, nesprávný životní styl nebo stres. Metabolismus sacharidů ovlivňuje hormon inzulín, který mění sacharidy na energii nebo je v těle ukládá ve formě tuku.
Obézní lidé mají zvýšenou hladinu inzulínu v krvi, která je způsobena nadměrnou konzumací stravy s vysokým glykemickým indexem. Konzumace potravin s vyšším glykemickým indexem, jako například bílé pečivo, spustí vyloučení velkého množství inzulínu ze slinivky břišní, aby se z pečiva rychle uvolnila glukóza do krve. Jak se glukóza rychle uvolní, tak se taky díky inzulínu rychle vstřebá do tkání, jako jsou zásobní tukové tkáně (pokud se zrovna v té době nehýbeme a glukózu na to nespotřebujeme). Obsah glukózy nejprve rychle vzroste a následně díky velkému množství vyloučeného inzulínu rychle poklesne, že je jí potom brzy v krvi málo a člověk dostane zase hlad a chuť na jídlo. V horším případě je tento stav podobný pocitům při hypoglykemii. Člověk je nervózní, podrážděný, svírá se mu žaludek a má chuť se uklidnit jídlem. A nekonečný kolotoč pokračuje, příjem dalšího jídla způsobí opět uvolnění množství inzulínu do krve a nežádoucí ukládání rychle uvolněné glukózy ve formě tukové vrstvy.
Naopak potraviny, co mají glykemický index nižší, jako je třeba celozrnné pečivo, člověk tráví déle. Glukóza se do krve dostává pozvolna a déle, inzulínu se nemusí hned tolik uvolnit a obsah glukózy v krvi je delší dobu stálý, neklesá, a proto se člověk cítí déle sytý, aspoň 3-4 hodiny.

Záleží tedy na typu sacharidových potravin, jak rychle se z nich glukóza do krve uvolňuje, jak rychle je tělo tráví. To ukazuje hodnota glykemického indexu stanovená pro jednotlivé moučné a škrobnaté výrobky. Podle GI byl zaveden nový systém třídění sacharidových potravin, jako jsou výrobky z obilí, rýže, kukuřice, brambor. Jsou ale potraviny, které sacharidy neobsahují, to je maso, tuky, mléko, zelenina, a které mají glykemický index rovný nule. Tyto potraviny nemůžeme hodnotit podle glykemického indexu, ale v tomto případě podle množství kalorií, protože mají vysoké množství energie díky vysokému obsahu tuku. To bychom měli při jejich výběru brát v úvahu..

Co je tedy glykemický index? Je to rychlost vstřebávání cukrů do krve z potravin obsahujících cukry - sacharidy. A vůbec přitom nezáleží, zda se jedná o cukry jednoduché nebo složené, které byly dříve chápány jako cukry „rychlé“ a „pomalé“. Glykemický index nám pomáhá při výběru správných sacharidových potravin, pomáhá, když chceme jíst zdravě, když držíme dietu na zhubnutí anebo máme problémy se špatně kompenzovanou cukrovkou, i když se urputně snažíme dietu dodržovat. A jeho sledování ovlivňuje zdraví každého člověka!

Sdělte to přátelům...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Příspěvek byl publikován v rubrice Hubnutí se štítky Jak zhubnout. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 komentáře u Co je glykemický index ?

  1. Pavla Hobstová napsal:

    výborně vysvětleno, co je glykemický index a jak s ním naložit. A mimochodem – velmi nízký glykemický index mají saláty z plevelů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>