Je čokoláda zakázaná?

čokolády s vyšším podílem kakaaPatříte jako já mezi milovníky čokolády? Jíte taky rádi čokoládu ke kávě nebo jen tak samotnou, zvlášť když se chcete zbavit stresu a starostí? A je pro vás problémem ulomit si z tabulky čokolády jen kousek a zbytek nechat, aby čokoláda zůstala nedojedená?
Milovníci čokolády založili společnost čokolády (Chocolate Society) a snaží se propagovat kvalitní čokoládu a ukazovat na nezdravé cukrovinky, které čokoládu jen napodobují. Pravá kvalitní čokoláda je totiž docela zdravá potravina a kakao v ní obsažené má příznivé účinky na naše zdraví i pocity.

kakaový prášekKakao obsahuje velké množství polyfenolových antioxidantů typu flavonoidů. Tyto flavonoidy zpomalují proces přirozeného stárnutí a pomáhají chránit naše buňky před poškozením způsobeným volnými radikály. Polyfenoly z kakaa prý podporují průtok krve do mozku. Působí i na naši psychiku, povzbuzují a stimulují činnost mozku, působí jako antidepresivum. Konzumace čokolády zvyšuje hladinu serotoninu a endorfinů v mozku, proto asi zlepšuje náladu a lidé se snaží pomocí čokolády zahánět stres nebo ji mají jako náhražku neopětované lásky. Na čokoládu si lze dokonce vypěstovat silnou závislost.
Obsah polyfenolů různých čokolád je možné zjistit chemickou analýzou. Obecně platí, že čím více je kakaa (kakaové hmoty) v čokoládě, tím více polyfenolů.

Kvalitní čokoláda je sice dražší, ale je lepší sníst kousek kvalitní čokolády, než konzumovat její nezdravé náhražky.

Kvalitní je hořká čokoláda, která obsahuje jen kakaovou hmotu, kakaové máslo a cukr. Méně kvalitní druhy čokolády obsahují navíc kromě kakaového másla, kakaové hmoty a cukru i jiné tuky rostlinného původu, tzv. ekvivalenty. Tyto tuky smí nahradit maximálně 5 % kakaového másla. Dalším druhem čokolády je mléčná čokoláda, do níž se přidává kondenzované nebo sušené mléko. A bílá čokoláda už kakaovou hmotu vůbec neobsahuje.
Všechny sladkosti čokoládového typu, které mají pod 10% kakaové hmoty, nejsou už čokoládou, jen ji napodobují. Obsahují často tuky nekvalitního složení, které mají negativní vliv na zdraví, působí na tloustnutí a jejich konzumace ve velkém může vést až ke vzniku metabolického syndromu.

Podle našich předpisů má vysokou kvalitu ta čokoláda, která obsahuje alespoň 43% celkové kakaové sušiny v případě hořké čokolády, a alespoň 30% celkové kakaové sušiny u mléčné čokolády.
Avšak pozor! Občasná konzumace kvalitní čokolády je dobrá, ale příjem vyššího množství čokolády způsobuje rychlé přibírání na váze, protože čokoláda je velmi kalorická.

Čím vyšší procentuální obsah kakaa čokoláda má, tím nižší má obsah sacharidů a zároveň tím vyšší je energetická hodnota čokolády.

Zde je můj orientační přehled typů čokolád s různým obsahem kakaové sušiny a jejich nutriční hodnoty:
tabulka s hodnotami několika typů vysokoprocentních čokolád
Věděli jste, že kvalitní čokoláda je zdravá a zároveň kalorická bomba? Proto s ní opatrně!
Vaše

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Hubnutí se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *