Opomíjené luštěniny

semeno cizrny má tvar beranní hlavyO tom, že si luštěniny zaslouží pozornost při stravování svědčí to, že Rada OSN prohlásila rok 2016 za rok luštěnin. Luštěniny jsou semena našich tradičních plodin jako hrách, čočka a fazole, dováží se k nám sojové boby, cizrna a další speciální druhy luštěnin. Někdy se do luštěnin řadí i arašídy.
Postup přípravy: Luštěniny před přípravou přebereme, dobře promyjeme a namočíme do studené vody přes noc nebo alespoň na 2-3 hodiny. Je dobré je během stání občas promýt. Před vařením vodu vylijeme, což platí obzvlášť pro fazole a sóju. To proto, že musíme odstranit ve vodě vylouhované složky, které organismu nesvědčí. Potom luštěninu dáme vařit do většího množství vody. Jakmile přivedeme vodu k varu, sebereme vytvořenou pěnu z povrchu lžící. Teprve potom přidáme koření a sůl. Doba varu záleží na druhu luštěniny a na době namáčení.

Negativní vlastností luštěnin je nadýmání neboli flatulence. Nadýmání způsobují jak obsažené složené sacharidy zvané oligosacharidy, tak vyšší obsah vlákniny v semeni. Problém nadýmání lze zmírnit odstraněním slupky ze semene (loupaný hrách, červená čočka). Vhodné je i přidání některých bylin a koření do vody při vaření (saturejka, majoránka, estragon, kmín, fenykl, anýz, máta). Přidávání jedlé sody při vaření se nedoporučuje. Naopak je vhodné hotový pokrm okyselit octem nebo citronem, mnohoúčelovým a dobrým prostředkem je přídavek čerstvě nastrouhaného zázvoru do pokrmu.

Pro obtížnou stravitelnost konzumace luštěnin není vhodná pro malé děti a pro osoby se zdravotními problémy, jako jsou nemoci zažívacího ústrojí. Z důvodu vyššího obsahu purinů se luštěniny nedoporučují při onemocnění dnou.

Hrach – může být zelenosemenný a žlutosemenný. Pokud je loupaný, nezpůsobuje tak velké nadýmání. Mladý nezralý zelený hrášek se nepočítá do luštěnin, ale řadí se mezi zeleniny a svými vlastnostmi se od suchých semen hrachu liší vysokým obsahem vody.

některé druhy čočky

Čočka – je poměrně rychle uvařená. Z Turecka se dováží červená čočka, která je zbavena hnědé slupky a tak nezpůsobuje nadýmání.

Fazole – mají různou barvu semen, červenosemenné se používají pro mexickou kuchyni. S výhodou je možné příležitostně využít fazole konzervované ve slaném nálevu.

ukázka tempehu

Tempeh

Soja – pěstuje se v teplejších klimatických podmínkách a k nám se nejčastěji dováží. Na rozdíl od našich domácích luštěnin má vyšší podíl tuku v semeni a řadí se proto i mezi olejniny. Sojové boby mají vysoký obsah antinutričních látek, které se ničí varem. Vyrábí se řada sojových produktů. Nejznámější jsou výrobky jako sojová moučka, mléko nebo sýr tofu. Nejcennější jsou ty produkty, které jsou fermentované, například tempeh, který má vyšší obsah vitamínu B12.

Cizrna – dováží se k nám z jižních zemí. Semeno má tvar beranní hlavy a má jemnou oříškovou příchuť. Cizrna má vysoký obsah antinutričních látek, měla by se déle namáčet.

Naše domácí luštěniny obsahují vysoké množství vlákniny a jsou ceněny pro obsah vitaminů B. Ve 100g suché váhy mají dokonce vyšší obsah bílkovin než maso a minimální obsah tuků.
Obsah sacharidů činí kolem 50%. Jedná se o sacharidy, které mají nízký GI a stabilizují hladinu krevního cukru. Pro tyto vlastnosti jsou luštěniny mimořádně vhodné pro dietu na zhubnutí.

Vaše

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Zdravá výživa se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *