Dietní panna cotta z jogurtu

Jogurtová panna Cotta s jahodami v pohárkuPanna cotta je sladký dezert italského původu, vyráběný ze směsi čerstvé smetany, mléka a cukru, která se svaří se želatinou. Horká směs se nalije do formiček nebo pohárů a nechá se ztuhnout. Servíruje se politá omáčkou z čokolády, karamelu nebo ovoce. Smetana je v tomto dezertu základ, ale když se její část nahradí mlékem nebo smetanovým jogurtem, dá se vyrobit panna cotta z jogurtu.
Nejprve jsem zkusila udělat dezert panna cotta z jogurtu řeckého typu. Ten obsahuje zhruba kolem 10% tuku, podobně jako u nás prodávaná smetana na vaření. Smetana je pro jemnou chuť dezertu důležitá. Už sám název panna cotta (vařená smetana) to vypovídá. Výhodou je, že příprava dezertu je snadná a rychlá, a že složení smetanové směsi se dá měnit a tím ovlivňovat výslednou energetickou hodnotu.

Jak na to: Půl balíčku želatiny na salámovou tlačenku jsem nasypala do kastrůlku se 100 ml mléka a nechala asi 15 minut želatinu nabobtnat. Potom jsem za stálého míchání mléko se želatinou zahřála do bodu varu a hned odstavila. Do horké směsi jsem vmíchala 3 lžičky sladidla. Částečně zchladlou, ještě teplou tekutinu jsem vlila do hustého řeckého jogurtu, důkladně promíchala a nalila do čtyř pohárků. Vychlazenou panna cottu jsem ozdobila půlkami čerstvých jahod.
Směs se také dá nalít do formiček. Po ztuhnutí se formičky umístí do nádoby s teplou vodou a po 2-3 minutách se obsah formičky opatrně vyklopí na talířek a ozdobí ovocem.

Co na to: 500 ml řeckého jogurtu (10% tuku), 10 g želatiny na salámovou tlačenku (½ balíčku), 100 ml mléka, 3 lžičky sladidla, 8 větších jahod (cca 100 g).

Když jsem poprvé viděla panna cottu v cukrárnách nabízet, zamrzelo mě, že naše tradiční pudingové poháry už nefrčí. Pak jsem se ale začala zajímat, co vlastně pana cotta obsahuje a zjistila jsem, že ztužení mléčné tekutiny je způsobeno želatinou. Na rozdíl od našeho pudingového prášku neobsahuje želatina žádné cukry, protože je to čistě bílkovinný produkt živočišného původu. A to se do mého dietního jídelníčku hodí!
Vadí mi, když české recepty a pokrmy zanikají, protože je přebijou zahraniční speciality. Ale můžeme zůstat věrní českým jídlům a zároveň ochutnávat ta cizí. A tak panna cotta z jogurtu zůstane v mém jídelníčku a občas se tak pomocí chuťových buněk dostanu do milované Itálie.
Přeji dobrou chuť!       

1 porce=1/4: 843kJ, 204kcal, 12.3g sacharidů
Příspěvek byl publikován v rubrice Sladkosti bez cukru se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *