Přílohy III.: Může být pečivo jako příloha?

různé druhy pečiva na stoleU pojídání pečiva dodržuji pravidlo, že pečivo nikdy nejím samotné. Pečivo jako příloha je podle mého názoru vhodné, když ho konzumuji společně s potravinou s nízkým glykemickým indexem, tedy s potravinou obsahující tuk anebo bílkovinu. Taky jste jako malé děti dostávali pravidelně na svačinu rohlík nebo chleba s máslem a salámem? Tak to bylo správně.
Já jím pečivo nejčastěji k snídani či k večeři, ale může být jako příloha servírováno v odpovídajícím množství i k obědu.

Nejhorší u pečiva je přejídání. Obzvlášť když mám pečivo čerstvě upečené, je těžké udržet se a nedat si další kousek. Platí to i tehdy, když se jedná o výrobek z celozrnné mouky nebo ze zdravých cereálií.

Jestliže mám pečivo ke snídani, obědu nebo k večeři, hlídám si hlavně jeho množství. Zejména to ovlivňuje, kolik sacharidů právě sním.

Vyzkoušela jsem si, že na svačinu bych pečivo neměla jíst vůbec, pokud fyzicky nepracuji. Množství sacharidů obsažené v jablku nebo jogurtu by ke svačině mělo stačit.

Odborníci uvádějí, že kdo chce zhubnout, měl by za den sníst jeden, maximálně dva malé kousky pečiva.

Je velkým omylem myslet si, že celozrnné pečivo dodá tělu méně energie nebo sacharidů. Opak je často pravdou.
Rozdíl mezi obyčejným a celozrnným pečivem je v hodnotě glykemického indexu a v obsahu vlákniny. Celozrnné pečivo má nižší GI a obsahuje více vlákniny, proto tělo zasytí na delší dobu.

Kolik činí obsah sacharidů a energetická hodnota různých druhů pečiva? Sledování podílu sacharidů je poměrně jednoduché. Porovnala jsem obsah sacharidů ve 100g různého pečiva a zjistila jsem, že u všech běžných druhů pečiva je to prakticky polovina váhy, čili 50%.  Také energetická hodnota 100g množství je dost podobná.
Proto při nákupu pečiva sleduji hlavně to, jakou má kupované pečivo hmotnost. Od toho se pak odvíjí množství sacharidů, které v pečivu sním. Tedy zhruba polovinu váhy pečiva tvoří sacharidy. Třeba se někomu bude hodit můj přehled přibližných hodnot:

Pečivo Hmotnost Sacharidy Kcal kJ
Chleba-krajíc 40g 20g 92 384
Chleba-krajíc 60g 30g 138 576
Topinka na tuku 60g 30g 277 1164
Rohlík 60g 32g 152 636
Dalamánek 60g 34g 161 672
Rohlík celozrnný 60g 33g 169 709
Rohlík graham 60g 35g 175 736
Veka plátek 20g 11.6g 55 230
Veka graham-plátek 20g 10.6g 57 239
Tyčinky slané-porce 20g 12.2g 85 357
Ovesné vločky-lžíce 10g 6g 35 145

POZOR! U stejných druhů pečiva uvádějí různé pekárny značně odlišné hmotnosti a nutriční hodnoty, závislé na používání jiných receptur. Uvedené hodnoty jsou tedy jen orientační.
Věřím, že něco z mého povídání bude pro vás třeba užitečné!?
Vaše

Sdělte to přátelům...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Příspěvek byl publikován v rubrice Hubnutí se štítky Jak zhubnout. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>