Pórek je hodně užitečná zelenina

pórek krájený pro přípravu pokrmuPórek jako dlouhá léta opomíjená a přehlížená zelenina zažívá svou recesi. Dosud byl hodně konzumován především v Turecku, Izraeli a ve Středomoří. Ale tato cibulovitá zelenina se pěstovala už ve starověkém Egyptě a zmínky o ní jsou i v bibli.
Římský císař Nero prý věřil, že díky póru bude mít zvučný hlas. Staří Římané přivezli pór na britské ostrovy a tam se nenáročný pórek tak zabydlel, že se stal národním symbolem Walesu.

librová mince se symbolem póruZeleninové druhy příbuzné pórku, jako je cibule a česnek, byly mnohem více zkoumány, co se týče přínosu pro lidské zdraví. Ale i když méně prozkoumaný, je pórek stejně užitečný.
Jako všechny cibulovité zeleniny má pór významný obsah sirnatých sloučenin, které jsou podstatnou složkou alicinu, látky která má silné antioxidační účinky. Alicin působí i proti bakteriím, virům a houbám. Alicin má velký význam při snižování rizika vzniku srdečně-cévních chorob a jako prevence vzniku mnoha zánětlivých onemocnění, včetně rakoviny. U česneku způsobuje vysoké množství alicinu typickou palčivou chuť. Chuť pórku je mnohem sladší a jemnější, než je chuť cibule nebo česneku. Přitom má také mimořádné antiseptické a dezinfekční vlastnosti.
Přírodní polyfenoly obsažené v cibulových zeleninách příznivě ovlivňují náš organismus svými antioxidačními účinky. I když nemá účinek tak silný jako cibule a česnek, má přesto pór obsah polyfenolů nadprůměrný ve srovnání s jinými druhy zelenin. Z fenolických látek obsažených v pórku je předmětem výzkumu flavonoid kaemferol.
Vitaminové složení u pórku je taky pozoruhodné. Kromě vitamínů A, C, E a K obsahuje řadu vitamínů skupiny B, z nichž je důležitá přítomnost kyseliny listové. Kyselina listová (vitamin B9) se užívá v těhotenství jako vitamín podporující růst plodu.
Z minerálních látek je mimo jiné u póru přínosný obsah železa, hořčíku a vápníku.

I když se z pórku dá přímo konzumovat jen spodní bělavá a střední světlezelená část, nemusíme tmavozelený vrchol rostliny vyhazovat. Dá se s ním dobře ochutit jakýkoliv vývar, ať už zeleninový nebo masový. Syrový jemně krájený pór je výbornou přísadou pomazánek a salátů.
Častěji známe pórek jako vařený nebo orestovaný na troše oleje. Někde připravují i plněné listy póru nebo pórek zapékaný.
Malou nevýhodou pórku je přítomnost oxalátů, proto lidé zejména s onemocněním ledvin by pór ve větším množství konzumovat neměli.

Jako téměř všechny zeleniny, je pórek ideální potravinou pro zdravou výživu. Má nízký obsah energie a nízký glykemický index, proto je vhodný pro diety. Ve Francii je prý populární pórková dieta. Uvařili jste si už francouzskou pórkovou polévku Vichyssoise nebo ochutnali jste vaječnou omeletu s pórkem? A další pokrmy s pórkem mám v receptáři.
Vaše

Sdělte to přátelům...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Příspěvek byl publikován v rubrice Oblíbené zdravé potraviny se štítky Jak zhubnout, Pórek, Zdravá výživa. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>