Příprava bulguru

Co je bulgur, a že mi moc chutná jsem už psala, receptů z něho je dost, zbývá mi napsat o jeho přípravě. Vzhledem k tomu, že pšeničné zrno bulguru je už předvařené, je příprava bulguru velmi snadná a rychlá. Příprava bulguru závisí na typu bulguru a na receptuře pokrmu. Hrubší bulgur se vaří déle. Proto doba vaření a množství vody se u různých receptů liší.

V podstatě jsou 3 možné způsoby přípravy bulguru:
Bulgur v misce připravený na zalití vodou a vaření1) Příprava obdobná jako u rýže: bulgur se zalije vodou a vaří se při mírné teplotě asi 15 minut. Během vaření není třeba míchat. Vaření je možné i v mikrovlnné troubě, kdy bulgur zalitý vodou vaříme 2-10 min a potom ho necháme v troubě dojít asi 7-15 min. Doba vaření a dojití je závislá na zrnitosti bulguru.
Pozor! Když jsem vařila trošku (70g) bulguru v mikrovlnce, měla jsem misku s bulgurem přikrytou Bulgur uvařený v mikrovlnné trouběpoklopem, ale stejně mi vařící se bulgur částečně vybublal. Při vaření v mikrovlnce tedy dobře zvolte zakrytí misky s bulgurem.
2) Zalití bulguru vřelou vodou. Hrnec s bulgurem a vodou se pak přikryje pokličkou, zabalí do utěrky a strčí pod peřinu (do tepla). Zhruba za půl hodiny je bulgur měkký.
3) Zalití bulguru studenou vodou. Bulgur postupně nabobtná a zhruba za hodinu je měkký. Tímto způsobem připravený bulgur má šetrně zachovány všechny obsažené minerály a vitamíny. Způsob vhodný pro přípravu salátů.

A jaké množství tekutiny je třeba na zalití bulguru? Na přípravu přílohy, pilafu nebo salátu se běžně dávají 2 díly vody na 1 díl bulguru (počítá se to v objemovém množství, např. půl hrnku bulguru a hrnek vody).
Bulgur může vstřebat až 3 díly vody, ale toto větší množství tekutiny se dává spíše na přípravu kaše. Pro lepší chuť je dobré přidat do vody špetku soli, masox  nebo bulgur můžeme zalít vývarem z masa nebo zeleniny.

Přestože různé zdroje udávají u obilninových příloh odlišné hodnoty GI a podstatně taky záleží na konkrétním typu obilné mouky, zrna, době vaření nebo typu výrobku, zkusila jsem porovnat hodnoty glykemického indexu u jiných obilninových příloh.
Vyšlo mi  GI: bulgur=46-53, kuskus=57-69, rýže=40-109, těstoviny 41-70, knedlík=65-70.

Podobně jako při přípravě jiných obilninových příloh, má příprava bulguru taky tu výhodu, že zbytek uvařeného bulguru můžeme pohodlně zmrazit.
A tak zkuste a třeba vám taky zachutná! Vaše    

Sdělte to přátelům...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Příspěvek byl publikován v rubrice Oblíbené zdravé potraviny se štítky Bulgur. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>