Schéma Můj zdravý talíř

Potravinové schéma MyPlateAmerický úřad pro zemědělství U.S.Department of Agriculture (USDA) nahradil potravinovou pyramidu symbolem Můj zdravý talíř. Stalo se tak v souvislosti dietních doporučení vypracovaných pro Američany v reklamní kampani v roce 2010.
Nové potravinové schéma Můj zdravý talíř představuje talíř rozdělený na čtyři části, kde jednu polovinu zaujímá zelenina a ovoce, přičemž zeleniny je větší část. Na druhé polovině talíře jsou jednou čvrtinou symbolicky znázorněny sacharidové potraviny – obilniny a druhou čvrtinou proteinové – bílkovinové potraviny.
Ikona MyPlate – Můj talíř byla vyvinuta z důvodu snadnějšího pochopení složení každodenní stravy, kdy polovinu zdravého jídla má tvořit barevná zelenina a ovoce.

Jednu fialově zbarvenou čtvrtinu zdravého talíře tvoří potraviny bílkovinné povahy a i když bychom do ní chtěli zařadit hlavně maso, týká se tato část i jiných potravin bohatých na proteiny, jako jsou ryby, vejce, luštěniny a semínka.

Skupinu nápojů a mléčných výrobků pak představuje modré kolečko – pohárek, umístěný v pravém horním rohu symbolu. Myslí se tím hlavně neslazená voda, čaj nebo káva. Může to být taky nízkotučné nebo odtučněné mléko a jogurt s obsahem tuku max 1%, mléčných výrobků jen dvě porce denně.

Množství zeleniny a ovoce by mělo na talíři zabírat vždy polovinu jeho obsahu, přitom zeleně označené zeleniny by mělo být víc. Rozhodně sem však nepatří bramborové čipsy! Nový vzhled potravinového talíře podporuje dietu založenou převážně na rostlinné stravě.

Poslední oranžově zvýrazněnou čtvrtinu talíře zaujímají sacharidové potraviny vyrobené z obilnin. Alespoň polovina z nich by měly být celozrnné výrobky.

A počítání kalorií? Stačí užívat si zdravého jídla, ale jíst méně, vyhýbat se velkým porcím a:

- Zvýšit příjem zeleniny a ovoce a celozrnných potravin.
– Mléčné výrobky konzumovat jen s nízkým obsahem tuku do 1 %.
– K pití používat jen čistou vodu namísto slazených limonád.
– Omezit solení jídel.
– Více se zaměřit na stravu rostlinného původu.

Americký symbol zdravé výživy mohou snadno pochopit i děti a vštípit si ho do paměti, když budou společně s rodiči sedět u jídelního stolu, a nemusí se starat o nějaké složité podrobnosti. A právě k tomu taky symbol Můj zdravý talíř slouží.
Název ikony MyPlate je zahrnut i do názvu webové stránky, která obsahuje spoustu užitečných informací a z níž jsem symbol MyPlate převzala.

Příspěvek byl publikován v rubrice Zdravá výživa se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 komentáře u Schéma Můj zdravý talíř

  1. Pavla H. napsal:

    jj, je na čase to začít dodržovat, například normy stravování pro děti základních škol
    jsou v této věci úplně mimo mísu. Normy pro školní kuchyni diktují tzv. „spotřební koš“,
    který je překrmuje bílkovinami. O tuku a cukru ani nemluvím.
    Pavla

    • admin napsal:

      Ano, souhlasím, školní kuchyně musí šetřit, aby přežily. Zelenina a ovoce je drahé. A tak je to jako ve výkrmně brojlerů. Adéla

  2. Každá taková informace, která nějak pozměňuje ty dosavadní, je vítaným tématem pro vlastní uvažování. A tak budu uvažovat.

    • admin napsal:

      Schéma zdravý talíř určitě vychází ze středomořské diety. O té brzy napíšu, stojí to taky za přemýšlení. Adéla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *