Mrkev a zdraví

Mrkev a různé barvy kořene

Mrkev a různé barvy kořene

Mrkev je vynikající regenerační potravinou, když se člověk cítí vyčerpaný nebo potřebuje zotavit své zdraví po nemoci. Odborníci doporučují jíst každý den 2 mrkve nebo vypít pohár čerstvé šťávy. Půst s mrkvovou šťávou po dobu jednoho až dvou dní je velkou detoxikační terapií pro játra. Proč má mrkev tak dobrý vliv na zdraví?

Mrkev je bohatá na vitamíny A, B a C, a provitamin betakaroten, železo, vápník, draslík a sodík. Pomáhá proto při kožních chorobách, nedokrvení a oslabení organizmu.
Rostlinná barviva karotenoidy, které způsobují oranžové zbarvení kořenů mrkve, mají na lidský organismus silné antioxidační působení a působí jako prevence před infarktem a rakovinou. Je dokázaný pozitivní účinek mrkve při léčbě rakoviny tlustého střeva, používá se jako podpůrný prostředek při léčbě rakoviny plic a slinivky. Určité množství betakarotenu prý dokáže zastavit rozvoj rakoviny a také narušit proces vývoje rakoviny. Pravidelná konzumace mrkve je jednoduchý způsob, jak snížit hladinu cholesterolu v krvi.
Vysoký obsah vlákniny v mrkvi způsobuje dietetické vlastnosti mrkve při úpravě stolice při zácpě a dušená mrkev pomáhá i proti průjmu. Potraviny s vysokým obsahem vlákniny jsou užitečné v redukční dietě.
Traduje se, že mrkev je dobrá pro oči. Skutečně obsahuje rostlinné barvivo lutein, které má prokazatelné účinky v ochraně žlutého bodu oční sítnice, ale jsou jiné druhy zeleniny, které mrkev v obsahu luteinu předčí (například špenát).

Zdálo by se, že sladká mrkev není dobrá pro diabetiky a jejich zdraví. Ale i když patří mezi zeleninové druhy s vyšším obsahem cukru, má obsah jiných cenných látek v mrvi mnohem větší význam. Vařená nebo dušená mrkev obsahuje cukru mnohem více, než mrkev syrová. Údaje o obsahu cukrů vás možná zaujmou. Víte o tom, že vařená nebo dušená mrkev obsahuje cukru více, než mrkev syrová? Ještě nedávno jsem to ani netušila. Kuchyňská úprava mrkve ovlivńuje i hodnotu jejího glykemického indexu.

Sdělte to přátelům...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
Příspěvek byl publikován v rubrice Oblíbené zdravé potraviny se štítky Mrkev. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

4 komentáře u Mrkev a zdraví

  1. Mám mrkev ráda, bezvadný z ní je perkelet, ten si dělám často. Ale nejlepší je přecejen syrová a z vlastní zahrádky.

    • admin napsal:

      Díky za komentář. Syrovou mrkev jím večer jako druhou večeři, když mám na něco chuť. Ale ten perkelt vůbec neznám, musím zjistit, jak se dělá! Adéla

  2. Petr @Fit Dieta napsal:

    Ten perkelt z mrkve by mě tedy taky zajímal… mrkev máme doma rádi třeba jen na másle dušenou s hráškem a bramborovou kaší.
    Ta informace o obsahu cukru po tepelné úpravě je zajímavá. Z tepelně upravené mrkve by se navíc měl lépe využít obsažený betakaroten.

    • admin napsal:

      Díky za komentář. Mrkev je opravdu moc užitečná. V Anglii mají dokonce muzeum mrkve. V Česku, v městečku Polná, by mohlo taky být. Adéla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>