Zázračná středomořská dieta

Středomořská dietaVýživa se vztahuje k různým nemocem. Jako klíč ke zdravému životu je dnes považována zdravá středomořská dieta. Odborníci zjišťují, že by tato dieta mohla omezovat oxidační a zánětlivé procesy v těle. Výzkumníci však ještě úplně nevědí, proč má tak příznivé účinky pro tělo i mysl. Bylo třeba zjištěno, že středomořská strava omezuje riziko vzniku Alzheimerovy nemoci ve stáří, zvláště když je doplňována duševním tréninkem.

Jak tato dieta pracuje? Jedno je jisté: nasycené a nenasycené mastné kyseliny obsažené v konzumovaných tucích jsou v ní zastoupeny v ideálním poměru. Zdravá středomořská dieta je založena na konzumaci velkého množství ovoce a zeleniny, celozrnných obilnin, ořechů, luštěnin, ryb a olivového oleje. Pouze malé množství představuje hovězí maso, upravované obilniny, cukr a vysoce tučné mléčné výrobky. Červené víno, tradiční součást středomořské stravy, se konzumuje jen střídmě. Víno vhodně dochucuje pokrmy a v malém množství chrání srdce a cévy (1-2 dl denně).

Vzhledem ke zvýšené konzumaci olivového oleje považují výživoví odborníci středomořskou dietu za vysoce tukovou. Je ale zajímavé, že mastné kyseliny z olivového oleje prý nemají tendenci se v našem těle ve zvýšené míře ukládat v tukových polštářích. Proto se tato dieta doporučuje při léčbě obezity a metabolického syndromu.

Strava s nízkým glykemickým indexem zabraňuje přejídání a nadváze. S hodnotami GI souvisí i hladina dobrého cholesterolu, obsah krevních tuků a srážlivost krve. Nízký glykemický index tak prospívá srdci a chrání před srdečně-cévními onemocněními. Strava s nízkým podílem živočišných tuků a nízkým GI je prevencí srdečních onemocnění. Vysoký podíl rostlinných tuků, obsahujících nenasycené mastné kyseliny, (olivový olej obsahuje v průměru 75% kyseliny olejové), udržuje v lidském těle cévy zdravé a pružné.

Kromě dobrého složení tuků v této stravě hraje svou roli i přítomnost biologicky aktivních látek a antioxidantů. Významný obsah antioxidantů byl prokázán například v olivovém oleji. Vlivu těchto látek je přičítána nízká frekvence výskytu kardiovaskulárních onemocnění a některých druhů rakoviny u obyvatel v oblasti Středozemí. To je důvod, proč je středomořská dieta předmětem intenzivního výzkumu.
Zařadíte také vy její prvky do svého jídelníčku? Já už se o to snažím od doby, kdy jsem poprvé navštívila slunečné a teplé Řecko.
Vaše

Příspěvek byl publikován v rubrice Hubnutí se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

2 komentáře u Zázračná středomořská dieta

  1. Pavla H. napsal:

    Středomořská kuchyně je i v Česku velmi příjemná, zelenina, která se v létě kontumuje, je pro mne symbolem energie.
    Občas jsem ale pozorovaly Bulhary nebo Řeky, mají často silný náběh k tloustnutí. Možná proto, že nešetří olejem, ale ani cukrem. pavla

    • admin napsal:

      Díky za komentář. Se stále teplejším počasím v létě bude pro nás Středomořská kuchyně velmi aktuální. Adéla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *